نبض اقتصاد آنلاین :تجارت و اقتصاد نوین و مدرن مستلزم مدیریت با رویکرد جدید است

محمدحسین شهسوار

 

تجارت و اقتصاد نوین و مدرن مستلزم مدیریت با رویکرد جدید است و دیگر مدلهای قدیمی مدیریتی و اجرایی گذشته جوابگو نیست وبایستی تشکیلات و روشهایی به روز وباب تجارت امروز برپا شود .دیگر جاده ابریشم در مدل گذشته و کاروانسرها جوابگو نیستند و آنها دیگر بخشی خاطره شده اند و بخشی یک فضای گردشگری محسوب میشوند.
در دنیای جدید شرکت های دانش بنیان و غولهای آی تی یکه تاز جهانی اقتصاد هستند ودیگر از ساختمان های صنعتی و انبارهای عظیم و کارگران بیشمار خبری نیست .
این روزها جهان حول محور تکنولوژی کامپیوتری و الکترونیک گردش میکند و غولهای بزرگ کارتل و تراست یک ابزار هستند برای اشتغال و تولید فیزیکی، ولی خلق پول و‌ثروت و داد وستدهای بزرگ و سهام های شگفت انگیز همه در استارتاپ ها و غولهای مجازی جهان است .
حالا با این عجایب و این تکنولوژی ها باید منتظر شنیدن عجایبی مثل صادرات مسکن هم باشیم .کالایی که در داخل ساخته میشود همانجا میماند و به خارج حمل نمیشود و فقط مالکیت و‌اسناد آن صادر میشود و مالک با خریدن آن یک سری امتیازات را هم تملک میکند و در عین حال که از آن استفاده میکند در حوزه سرمایه گذاری هم ورود کرده است و پس از مدتی سرمایه اش دارای ارزش افزوده مناسبی میگردد.
در کشور در فضاهای صنعتی شهرهای توریستی و هاب های تجارت بین المللی میشود شهرکهای خاص با کاربرد استفاده ساکنان کشورهای دیگر ایجاد کرد که به صادرات پر منفعت و یک سرمایه گذاری جذاب است که از یک طرف برای کشور ما اشنغال دائم و‌ارزآوری پایدار ایجاد میکند و از طرف دیگر برای مالک و‌سرمایه گذار با توجه به گذر زمان و افزایش قیمت ها یک سود چندین برابری سپرده در بانکهای خارجی ایجاد خواهد کرد .
این مقوله که باید مسائل سیاسی آن نیز در نظر گرفته شود نقطه مغفول مانده حوزه صادرات ماست .
کشورهای دیگر سالهاست که از این گذر سرمایه گذار جذب کرده اند .در امارات و ترکیه میلیارد ها دلار ساکنان سایر کشورها سرمایه برای خرید ملک وارد آن کشور کرده اند این روزها اقتصاد به روش های د مده گذشته دیگر جذابیتی ندارد .
البته این کار بصورت جسته گریخته و چندسالی هست که در کشور در حال انجام است ،اما متولی واحد ندارد و دولت بایستی ذیل سازمان مهاجرتی که بزودی در کشور راه اندازی میشود باید مدیریت این کار را هم تعریف کند تا خروجی مناسب آن را شاهد باشیم.
ایران در بیشتر جاذبه ها از امارات و ترکیه جلوتر است و این جذب صادرات و‌سرمایه بایستی با فوریت انجام پذیرد تا فرصت ها سوخته نشود.

 

*اقتصاددان