پرداخت جریمه دیرکرد نداشتن بیمه به‌عنوان کمترین عواقب بیمه نکردن شخص ثالث شناخته می‌شود. این کوتاهی در دریافت بیمه نامه شخص ثالث عواقب جدی‌تری تا پرداخت کامل دیه را نیز برای مالک خودرو به همراه دارد. برای آشنایی با همه پیامدهای نداشتن بیمه شخص ثالث به‌منظور تمدید یا ثبت بیمه حتما این مقاله را مطالعه کنید. چند دقیقه به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بدانیم اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشیم، چه می‌شود.

پرداخت جریمه دیرکرد؛ عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث

اولین و خفیف‌ترین جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث، پرداخت جریمه دیرکرد است. این جریمه با تقسیم کل نرخ بیمه‌نامه ۱۴۰۳ برای هر وسیله نقلیه بر تعداد روزهای سال مشخص می‌شود. برای مثال باتوجه‌به نرخ بیمه‌نامه ۱۴۰۳ برای سواری کمتر از چهار سیلندر، مالک خودرو موظف به پرداخت ۱۱۳۱۲ تومان به ازای هر روز نداشتن بیمه شخص ثالث است. در ادامه به بررسی جریمه روزانه نداشتن بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۳ می‌پردازیم.
نوع وسیله نقلیه نرخ جریمه دیر‌کرد در سال ۱۴۰۳ به تومان
سواری کمتر از ۴ سیلندر ۱۱۳۱۲
سواری پیکان، پراید و سپند ۱۳۳۹۶
سواری سایر چهار سیلندر ۱۵۷۴۷
سواری بیش از چهار سیلندر ۱۷۶۲۴
موتورسیکلت گازی ۲۸۰۸
موتورسیکلت دنده ای یک سیلندر ۳۴۳۱
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۳۷۶۹
موتورسیکلت سه چرخ ۴۰۵۳
بارکش تا ۱ تن ۱۳۸۶۰
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۱۶۶۸۸
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۲۱۱۲۳
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۲۷۰۶۴
بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن ۳۱۴۹۴
بارکش بیش از ۲۰ تن ۳۳۳۷۶

به‌این‌ترتیب کل هزینه بیمه شخص ثالث برای یک سال خودرو در صورت بیمه نشدن ماشین، به‌عنوان جریمه دیرکرد پرداخت خواهد شد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم با خرید بیمه شخص ثالث در ابتدای هر سال، نسبت به پیشامد عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث و جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی برای بیمه‌نامه خودرو اقدام کنید.

پرداخت جریمه روزانه نداشتن بیمه شخص ثالث؛ یکی از عواقب نداشتن این بیمه‌نامه الزامی
پرداخت دیه؛ سنگین‌ترین جریمه همراه نداشتن بیمه شخص ثالث

پرداخت دیه یکی از سنگین‌ترین جریمه نداشتن بیمه نامه شخص ثالث است که عواقب جبران ناپذیری مثل بدهی سنگین به همراه دارد. مالک خودرو همه هزینه‌های دیه را بر اثر نداشتن بیمه شخص ثالث باید به‌تنهایی پرداخت کند. نرخ دیه هر ساله توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود؛ این مبلغ برای ماه‌های حرام برابر با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و برای سایر ماه‌های سال برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ اعلام شده است.

بیمه کردن شخص ثالث برای خودرو الزامی به شمار می‌رود. درحالی‌که بیمه بدنه خودرو الزامی نیست؛ این الزام در بیمه کردن به‌‌عنوان اصلی‌ترین تفاوت بیمه شخص ثالث و بدنه به شمار می‌رود که در مواردی نداشتن بیمه نامه شخص ثالث، عواقب جبران‌ناپذیری نیز برای مالک خودرو به همراه خواهد داشت.

بیمه شخص ثالث خودرو برای پرداخت کلیه خسارت‌های جانی و مالی انجام می‌شود. این خسارت‌ها در تصادفات جرحی یا همان تصادفاتی که به زیان جانی ختم می‌شوند، در مواردی همراه با پرداخت کامل دیه است (در مواردی که منجربه فوت می‌شود). بااین‌حال خسارت مالی به خودرو در بسیاری از موارد، مبلغ کمتری را به خود اختصاص می‌دهد؛ در مواردی باتوجه‌به شدت تصادف و نوع ماشین این مبلغ ممکن است به‌شدت بالا باشد. برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه‌های سنگین تصادف حتما از بیمه شخص ثالث استفاده کنید. به‌این‌ترتیب نیازی به نگرانی درباره مبلغ حدودی خسارت‌های مالی نخواهید بود.
توجه داشته باشید که به‌هیچ عنوان برای فرار از پرداخت خسارت، از صحنه تصادف فرار نکنید. فرار از صحنه تصادف جرحی (تصادف با زیان جانی) جرم محسوب می‌شود و عواقب کیفری به همراه دارد. البته فرار از صحنه تصادف غیر‌جرحی (تصادف بدون زیان جانی) جرم محسوب نمی‌شود. ازاین‌رو جرم فرار از صحنه تصادف خسارتی به نوع خسارت بستگی دارد. در پایان یادآوری می‌کنیم با داشتن بیمه‌نامه‌های مهم از جمله شخص ثالث نسبت به کاهش خسارت‌های ناشی از تصادف اقدام کنید.

یکی از مهم‌ترین جریمه‌های نداشتن بیمه شخص ثالث، انتقال خودرو به پارکینگ است که جریمه نقدی و اجرای فرایند اداری برای مالک خودرو را به همراه خواهد داشت. برای ترخیص خودرو از پارکینگ به علت نداشتن بیمه شخص ثالث باید جریمه به ازای هر روز دیرکرد بیمه کردن ماشین را پرداخت کنید. همچنین ترخیص خودرو از پارکینگ بدون ارائه بیمه نامه شخص ثالث امکان‌پذیر نخواهد بود.

به‌طورکلی اجرای همه فرایندهای اداری مربوط به خودرو مثل ترخیص از پارکینگ و تعویض پلاک به ارائه بیمه‌نامه نیاز دارد. ازاین‌رو پاسخ به سوال‌های «ایا برای تعویض پلاک بیمه لازم است» یا «آیا برای ترخیص ماشین از پارکینگ بیمه لازم است»، مثبت خواهد بود.

 

طبق مصوبه جدید قوانین مربوط به بیمه، دیگر همراه نداشتن بیمه شخص ثالث مشمول جریمه نخواهد شد. اگر ماشینی بیمه شخص ثالث دارد ولی کارت بیمه همراه راننده نیست، امکان استعلام از مرکز بیمه وجود دارد. پلیس با استعلام پلاک خودرو به منظور کسب اطلاعات در مورد بیمه‌‌نامه‌های معتبر برای ماشین اقدام خواهد کرد. ازاین‌رو جریمه همراه نداشتن بیمه شخص ثالث طبق مصوب جدید منقضی شده است. به‌طورکلی استعلام انواع بیمه بدنه ماشین از بیمه مرکزی توسط پلیس به منظور تایید صحت گفته‌های مالک خودرو امکان‌پذیر است.

 

در این مقاله با معرفی پیامدهای نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث دانستیم که اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشیم، چه می‌شود. پرداخت جریمه به ازای هر یک روز دیرکرد در بیمه ماشین، انتقال ماشین به پارکینگ توسط پلیس، پرداخت کلیه خسارت‌های مالی و جانی توسط مالک خودرو و در نهایت پرداخت دیه از پیامدهای تصادف در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث است.

گاهی خسارت‌های ناشی از زیان‌های مالی و جانی با مبلغ هنگفتی همراه هستند. علاوه‌بر این، فرایندهای اداری ترخیص ماشین از پارکینگ و بیمه مجدد ماشین از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث خودرو است. برای جلوگیری از این پیامدها حتما برای بیمه ماشین اقدام کنید. برای این کار از خدمات شرکت‌های بیمه برای بیمه کردن ماشین به مدت‌زمان ماه‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال بیمه یک ماهه خودرو، بیمه خودرو سه‌ماهه و بیمه یک‌ساله از محبوب‌ترین برنامه‌های بیمه آسماری برای ماشین‌ها به شمار می‌رود.