محمدرضا کشاورز، مدیرعامل بیمه ایران پنج محور برنامه راهبردي خود براي سال 1403 را تشريح و تبيين کرد.

به گزارش اختصاصی نبض اقتصاد : کشاورز ضمن تبیین راهبرد بیمه ایران در پنج محور در سال جاری گفت: الکترونیکی کردن فرآیندهای بیمه گری با اولویت حوزه خسارت، رشد و توسعه بیمه های زندگی با رویکردی نوآورانه در حوزه سرمایه گذاری، طراحی و معرفی محصولات جدید بیمه ای به بازار، افزایش توانمندی و قابلیت های نمایندگان از طریق تعریف بسته های آموزشی، رفاهی و تسهیلاتی و معرفی بهتر دستاوردها و خدمات بیمه ایران از طریق رسانه های جمعی از جمله این راهبردهاست.
وی بر راهبردهای پنج گانه کلان شرکت تاکید و تصریح کرد: همدلی و صمیمیت همکاران با همدیگر کمک می کند که تراز شرکت، ما را یک شرکت فرهیخته و با اصالت نشان دهد.
کشاورز با بیان اینکه باید برای تحقق آرمان مشترک برنامه داشته باشیم، اذعان داشت: برنامه نیز باید با توجه به شرایط و ظرفیت ها و فضای رقابتی به صورت عملی و شدنی تعریف شود.
مدیرعامل بیمه ایران در ادامه تغییر ذائقه نسل جدید را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ناچار هستیم به سمت الکترونیکی کردن فرآیندها حرکت کنیم و اساسا رفتن به سمت خدمات برخط به خصوص در خسارت، دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام به شمار می آید و این خواست مشتریان نیز است.
وی پرداخت خسارت را بهترین تبلیغ برشمرد و گفت: اصولا در دنیای امروز شرکت های بیمه تمرکز خود را بر پرداخت خسارت به موقع و جلب رضایت مشتری قرار داده اند و باور من این است که شعب خسارتی یکی از بهترین مکان ها برای خدمات به مردم و کسب رضایت و تبلیغ هستند.
رییس هیات مدیره بیمه ایران با اشاره به اینکه هم اکنون در دوره اقتصاد تجربه قرار داریم، خاطرنشان کرد: باید برای مشتری تجربه خوش ایجاد کنیم و با سعه صدر و تکریم مشتری، برای او خاطره خوبی را بسازیم.
تمدن سازمانی بیمه ایران
کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود، بیمه ایران را دارای تمدن سازمانی دانست و اظهار داشت: این تمدن سازمانی نتیجه تلاش بسیاری از همکاران و نمایندگان از گذشته تاکنون بوده و همه ما موظفیم که این امانت را به خوبی حفظ، تقویت و به آیندگان منتقل کنیم. ضمن اینکه معتقدم قانونا، اخلاقا و شرعا باید از نگاه تمام ذی نفعان برای حفظ این تمدن سازمانی، کوشش کنیم.
مدیرعامل بیمه ایران با تاکید بر اینکه برای اداره شرکت بزرگ بیمه ایران باید روی چند موضوع توافق صورت بگیرد، تصریح کرد: برقراری نظم و انضباط در تمام امور، تعامل و برقراری ارتباط با همه ذی نفعان با رعایت احترام و سرعت بخشی توام با کیفیت در انجام امور، از موضوعاتی است که باید در مورد آنها به توافق برسیم.
کشاورز در عین حال عنوان کرد که تمام همکاران بیمه ایران در سطوح حکمرانی، مدیریتی و عملیاتی باید به دنبال نهادینه کردن این مولفه های رفتاری باشند.
رییس هیات مدیره بیمه ایران، انتظار خود از معاونان را اولویت بندی موضوعات در حوزه خودشان دانست و خاطرنشان کرد: از مدیران ستادی نیز توقع دارم که انتظارات و درخواست‌های استان ها را به صورت سریع پاسخ دهند؛ چرا که مشتری در شعبه منتظر تصمیم گیری ما نخواهد ماند.
کشاورز با تاکید بر اینکه نباید تصمیمات در اجرا با وقفه روبرو شود، گفت: حدود اختیارات باید با توجه به شرایط رقابت بازار بهینه شود؛ در همین راستا باید چابک تر تصمیم بگیریم و با تغییرات به روز شویم.
وی بیمه ایران را به رغم دارا بودن نقش حاکمیتی، یک بنگاه تجاری و اقتصادی دانست و عنوان کرد که نظام حقوق و دستمزد این شرکت، باید با این نگاه بهینه شود؛ به همین جهت با توجه به مقررات دولتی به دنبال تحقق تغییراتی در این رابطه هستیم.
افزایش نقش نمایندگان در فرآیندهای بیمه گری
دیگر موضوع مورد تاکید مدیرعامل و رییس هیات مدیره بیمه ایران، افزایش نقش نمایندگان در فرآیندهای بیمه گری بود. در همین رابطه محمدرضا کشاورز، یکی از اصلی ترین برنامه های تحولی مدیریت جدید را در حوزه نمایندگان دانست و اظهار داشت: برای رفع دغدغه های نمایندگان تلاش خواهیم کرد تا با انجام اقداماتی مشکلات، مرتفع و به حداقل رسانده شود.
کشاورز لزوم مشارکت همدلانه شبکه فروش برای حل مسایل را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: جهت بهبود فرآیندها، کمیته هایی در سطح شرکت تشکیل خواهد شد و حضور یکی از نمایندگان در این کمیته، ضروری است.
مدیر عامل بیمه ایران، کمک نمایندگان برای تحقق برنامه های پنج گانه را ضروری ارزیابی و یادآور شد: افزایش توانمندی نمایندگان و طراحی بسته های آموزشی و رفاهی برای آنها از مهم ترین برنامه های مدیریت جدید شرکت است؛ زیرا باید چابک شویم و شرایط مناسب را برای ارایه خدمات بیمه ای فراهم کنیم.
کشاورز با تاکید بر مولفه زمان، سرعت عمل را در رویکرد جدید مدیریت بیمه ایران بسیار موثر دانست و گفت: چرا که معتقدم مشتری منتظر ما نمی ماند و لذا باید موضوع تفویض اختیار به نمایندگان با همین رویکرد، مورد بازبینی قرار بگیرد.
رییس هیات مدیره بیمه ایران، انتظار خود از نمایندگان را مدیریت ریسک اعلام و تاکید کرد که نمایندگان باید بر مانده مثبت عملیاتی و ماندگاری در صنعت تمرکز داشته باشند.
وی با اشاره به درخواست آموزش توسط نمایندگان بیان کرد: قطعا آموزش از رویکردهای مهم خواهد بود؛ اما به نظرم در فضای کنونی باید به دنبال یادگیری و توسعه استعدادهای فردی خودمان باشیم و جا دارد این نگاه در شرکت بیمه ایران و برنامه های آموزشی نهادینه شود.
تصویب سه محصول جدید در هیات مدیره بیمه ایران
کشاورز با اشاره به راهبرد توسعه محصولات بیمه ای از طراحی بیمه نامه جدید خبر داد و گفت: سه محصول جدید در هیات مدیره بیمه ایران مصوب شده است و در حال تکمیل فرآیند اخذ مجوز از بیمه مرکزی هستیم و حتما تبلیغات مناسب و خوبی روی این محصولات خواهیم داشت.
به گفته مدیر عامل بیمه ایران، این شرکت باید با طراحی محصولات جدید آرام آرام مسیر تجاری خود را تغییر دهد و با کار و تمرکز روی محصولات جدید بیمه ای از مشکل رقابت ناسالم و نرخ های غیرفنی نیز رها شود؛ هر چند که فروش محصولات فعلی نیز می بایست با قدرت ادامه پیدا کند.