بانک صادرات ایران در سال های اخیر در تامین مالی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان نقش موثری داشته است. به تازگی با امضای تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی در مسیر تامین مالی ارزی و همچنین سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای دانش‌بنیان قدم برداشته است.

به گزارش نبض اقتصاد، تفاهم‌نامه توسعه همکاری بانک صادرات ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی، آغاز شد. این موضوع به پشتوانه توانایی بانک‌ برای تأمین مالی با استفاده از ابزارهای مختلف تجارت الکترونیک و همچنین استفاده از شعب خارج از کشور برای رفع مشکلات ناشی از مبادلات ارزی دانش‌بنیان‌ها در خارج از کشور و همچنین تامین منابع ارزی است.

گفتنی است نزدیک به ١٠ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور در حال فعالیت هستند و در حال حاضر چهار مدل تأسیس شرکت دانش‌بنیان وجود دارد؛ سهامی عام پروژه، شرکت سرمایه گذاری و هلدینگ سهامی عام نمونه، صندوق های جسورانه و شرکت تأمین سرمایه نوآوری که برای سرمایه گذاری با بانک به اشکال مختلف تعامل دارند.
این شرکت‌ها سالانه چندهرار میلیون دلار صادرات دارند. مدیران بانک صادرات معتقدند که استفاده از ابزارهای اعتباری برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار مناسبی برای رونق بیشتر اقتصاد دانش‌بنیان ها و در نتیجه ارز آوری بیشتر برای کشور است.
در حال حاضر بخشی از شرکتهای دانش‌بنیان نوپا هستند و از آنجایی که حمایت شبکه بانکی، می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در فروش و توسعه شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان داشته باشد، بانک صادرات برنامه مدونی برای این بخش طرح ریزی کرده است.
پیش از این در بهمن ۱۴۰۲ وزیر امور اقتصادی و دارایی با اهدای لوح و نشان ویژه از همراهی و همکاری بانک صادرات ایران به دلیل توسعه نظام تأمین مالی و حمایت اثربخش از زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان کشور قدردانی کرد.
در واقع بانک صادرات ایران نگاه راهبردی به جایگاه و اهمیت نوآوری در تولید و ارتقای سهم فناوری‌های‌نوین از تولید ناخالص داخلی و همچنین گره‌گشایی از اقتصاد کشور و رفاه عمومی است.
در همین راستا این بانک در چهار سال گذشته بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات و ۱۶ هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کرده است.
نقش بانک صادرات در سال های اخیر در مسیر حمایت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، مانند یک «شتاب‌دهنده» بوده است. زیرا در تامین مالی اکوسیستم دانش‌بنیان نظام بانکی هوشمند، خود را با نیازهای این حوزه تطبیق می‌دهد. بانک صادرات ایران علاوه بر هوشمندی، با بهره‌مندی از نیروی متخصص، عملکرد موفقی از حمایت و تامین مالی دانش‌بنیان را ارائه کرده است.
همچنین طبق ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ها بانک‌ها اجازه دارند که همراه با صندوق نوآوری و شکوفایی بتوانند در طرح‌های نوآورانه مورد تایید شورای راهبری، سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند. بر همین اساس بانک صادرات ایران در این زمینه همچون گذشته پیشرو است و به طور قطع اجرای طرح ‌های سرمایه ‌گذاری با بانک ‌های اصلی کشور در حوزه دانش بنیان ها تاثیرگذاری بالایی در اقتصاد کشور خواهد داشت.
در سالهای اخیر با حمایت بانک صادرات ایران حدود هزار شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان اکنون به شرکت‌های بزرگ کشور تبدیل ‌شده‌اند و به طور قطع در شرایط کنونی نیز همکاری ‌های بانک با صندوق نوآوری در راستای تحقق شعار «عبور از موانع تولید» کمک می کند تا شرکت های دانش بنیان از ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار شوند.»