صعود ارزش برابری ارزها با ریال یک چالش و آسیب بزرگ برای واژه اقتصاد محسوب می شود که معمولا هم کمتر قابل کنترل است .

دکتر محمد حسین شهسوار

صعود ارزش برابری ارزها با ریال یک چالش و آسیب بزرگ برای واژه اقتصاد محسوب می شود که معمولا هم کمتر قابل کنترل است .گاهی در مقابل جریان حرکتش سدی ایجاد میشود کمی متوقف میماند و دوباره راهی برای ادامه پیدا میکند که همیشه هم منافذی را که می یابد عیان و آشکار است و ما آنها را قبلش ترمیم نکرده ایم .جریان صعودی ارزهای خارجی غیر قابل مقابله است و همواره رشد خواهد داشت ،اما با سیاست های خرد و‌کلان اقتصادی باید حرکت آن را کند نمود و‌پا به پای آن تقویت ریال را انجام داد تا حریف اگر هم پیروز میشود با ضربه فنی نباشد و حداکثر با یک اختلاف امتیاز ناچیز برنده شود.
تقویت ریال و همراه آن بالابردن قدرت خرید و رشد اقتصادی مستلزم حرکت با برنامه ریزی دقیق در حوزه هایی است که منافذ آسیب هستند.
برای تقویت ریال بایستی در تمام سفارتخانه های سراسر دنیا دیپلمات های اقتصادی و بازرگانی تحت هر عنوانی شامل وابسته اقتصادی وابسته بازرگانی و‌سایر نقاط همراهی اقتصادی را بررسی و لاین صادرات محصولات ایرانی را فعال کنند که ریال کالای تولید شده در برگشت به ارز تبدیل شده باشد.
در مقوله توریست هم با توجه به جاذبه های کشور ایران و بخصوص با رشد حوزه درمان باید به این فیلد نگاه جدی تری داشت.
برای سرمایه گذاری خارجی هرچند قلیل باید ساده سازی و تضمین دهی را قانون گذار تسهیل نماید تا همین سرمایه ها باورودش و افزایش تولید چه صنعتی و چه خدماتی باعث تقویت ریال شود.
در حوزه زیر بنایی احداث بنادر ،جاده و فرودگاه ها با مشارکت و سرمایه خارجی بخصوص در مناطق آزاد و‌ ویژه اقتصادی ضخامت اسکناس ریال را موجب میشود
صادرات مسکن و فروش مسکن به ویژه در نقاط توریستی و‌خدمات به خریداران ارز را ارزان و ریال را گران میکند.
امروز دیگر تنها نمیتوان روی منابع فسیلی و انرژی مانور داد .
این روزها دنیا اقتصادش رویکرد دیگری دارد دنیا فراتر از باورهای قدیمی با ارز و اقتصاد دیجیتال میگردد.
این روزها بازیکران اقتصاد دنیا نفتی ها و معدنی ها نیستند، بلکه شرکتهایی هستند که سوار ارتباطات و اعتبارات شده اند و با پول و‌سرمایه های حتی اندک مردمان دوردست نشین جهان ترید میکنند و‌سودهای سرشار میبرند.
قطار اقتصاد ریلش عوض شده است ،اگر ما نیز تغییر ریل ندهیم از قافله که عقب میمانیم وزهر کشنده افزایش قیمت ارز در مقابل ریال چنان به ما نیش میزند که ضربان تورم ما را از پای در می آورد.
مردم عزیز ایران هم توجه داشته باشند که سرمایه کوچک آنها نیز اگر در صنعت و خدمات جاری شود باعث تقویت ریال میشود. انباشت ارز در خانه و صندوق امانات بانکها به هوای افزایش قیمت و سود کلان نه تنها باعث تضعیف دولت و اقتصاد میشود بلکه حرام و منکر میباشد.
بازی با آینده فرزندانمان با تصور سودآوری خیانت به نسل های آینده است.

اقتصاد دان