نبض اقتصاد آنلاین :بعد از غذا فقط سقف است که باعث آرامش می شود .در کشورهای در حال توسعه با رشد کند که تورم در اقتصاد آنهاخوش نشینی مداوم دارد، آمار اجاره نشینی همیشه در مقیاس پنجاه درصد و گاهی هم کمی بیشتر خودنمایی می کند.

دکتر محمد حسین شهسوار

بعد از غذا فقط سقف است که باعث آرامش می شود .در کشورهای در حال توسعه با رشد کند که تورم در اقتصاد آنهاخوش نشینی مداوم دارد، آمار اجاره نشینی همیشه در مقیاس پنجاه درصد و گاهی هم کمی بیشتر خودنمایی می کند.

داستان خاک بازی در سرزمین پهناور ما با ۱/۶۴۸ هزار کیلومترمربع با چند متولی قدرتمند مثل شهرداری و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی و سایر ذیربطین آنقدر جذاب است که مسکن و سکنی و سقف دیگر یک نیاز اساسی مصرفی نیست و کالایی شده است برای سرمایه گذاری و سفته بازی و بازیکنان قدرتمندی مثل بانک ها تیم های برتر این بازی هستند .حالا این میان می ماند خانواده های کم برخوردار و جوان های آماده زندگی مشترک که باید با درآمد اندک خود با این غولهای خاک بازی  مقابله کنند و همیشه هم از پیش بازنده هستند و حالا خبرهایی می رسد که کام فکر آدم را تلخ می کند. در خبرها می بینیم که پشت بام خوابی کانتینر خوابی کانکس خوابی و حتی تقسیم یک واحد ۴۰ متری بین دو خانواده هر روز به گوش می رسد و این خانواده ها شاید اندکی مقصر باشند که بدون برنامه به کلانشهرها مهاجرت کرده اند، ولی بخش عمده ای هم مهاجر نیستند و سالهاست که در کلانشهرها ساکن بوده اند، اما گردش روزگار سخت آنها را به حاشیه رانده است و حالا درگیر سکونت غیر استاندارد شده اند و این تلخی اینک سایه افکن زندگی شان شده است.

رده های تصمیم گیر و مجری مسکن در کشور بی شک با تمام قوا در پی حل این معضل هستند، اما تحریم های موجود و‌کمبود منابع و‌کسری بودجه به خصوص در حوزه عمرانی و اجتماعی یک مساله واضح و روشنی است که بسیار دیده می شود.

برای اینکه یک مسکنی به کمبود مسکن اقشار کم برخوردار تزریق کنیم همین واحدهای ۲۵ متری یک ساکت کننده درد است و‌با اولویت همین پشت بام خواب ها و کانکس خواب ها می توانیم شروع کنیم و‌هر زمان که امکانات  فراهم شد و مسکن های بزرگتر ساخته شد می شود این واحدهای کوچک را برای خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشگاه ها قرار داد.

این واحد های ۲۵ متری می تواند سالن مهمان و باکس خدمات خانه داری برای ساکنین داشته باشد که خودش حتما برای چندین نفر اشتغال به وجود خواهد آورد.

بهترین مکان برای احداث این واحدها بافت فرسوده است که با مشارکت منابع قرض الحسنه بانک ها ایجاد شود و منابع بودجه دولت هم برای ساخت مسکن اجتماعی مصرف شود.

یک میلیون مسکن ۲۵ متری با اجاره پنج ساله به مشمولین در سراسر کلانشهرهای کشور اگر واگذار شود دیگر نیازنیست هرساله دولت واسطه بین موجر و مستأجر برای رعایت افزایش اجاره بها باشد.

هر وقت که این حضرات مخالف  واحدهای ۲۵ متری واحدهای بزرگ و ویلایی برای قشر ضعیف تولید و‌ واگذار کردند دهها استفاده و مدل مصرف برای این واحدهای ۲۵ متری هست که میتوان از آنها استفاده کرد

همه ما می دانیم که اگر کسی قصد زدن داشته باشد با همین  سنگ های کوچک می زند و سنگ های بزرگ اصلا برای زدن نیست و سنگ های بزرگ مختص نمایش و نزدن است.

فراتر این نسخه بنده می توانیم از خود مردم نیازمند مسکن استعلام کنیم که ترجیح آنها یک مسکن ۲۵ متری در دو سال آینده است یا یک واحد بزرگ یا یک مسکن ویلایی با موعد تحویل سر خرمن در سال های دور؟