نبض اقتصاد آنلاین:چندین دهه است که اقتصاد ایران و جهان متاثر از نوسانات قیمت دلار به عنوان ارز مرجع بازار معاملات جهانی شده است و با کوچکترین عامل اقتصادی و یا غیر اقتصادی ارزش این ارز نسبت به پول های دیگر بالاتر رفته و منجر به سقوط ارزش پول ملی کشورها از جمله ایران شده است.

*محمّدداود وثوقی نسب

آنچه که بازارهای داخلی ایران را رنج میدهد و عملا برای ایجاد زیر ساخت های تولید و سرمایه گذاری های اقتصادی مانع ایجاد نموده، جهش های ناگهانی و افزایشی قیمت دلار است.
رهبری معظم انقلاب بارها به مسوولین کشوری تاکید داشتند که باید آقایی دلار از میان برود.
در حال حاظر دلار سوار بر اقتصاد کشور ایران و بسیاری از کشورهای دیگر شده است و این سواری دادن به دلار باعث شده که این ارز بتواند فشار مطلوب خود را بر بدنه اقتصادی کشور براحتی تحمیل کند. به سادگی مشخص است اگر این جایگاه تغییر یابد و بجای سوار شدن دلار بر ارز داخلی ایران، ریال بر دلار سوار شود این مشکل برای همیشه مرتفع میشود.
به این مدل، مدل کشتی شناور میگویند.
برای سوار شدن بر دلار و بی اثر نمودن نوسانات آن بر اقتصاد ایران فقط لازم است تمامی درآمدها و مخارج بر اساس تبدیل معادل دلاری به ریالی قیمت جهانی و فوب خلیج فارس شود، به این صورت که تمامی دستمزدها و قیمت حامل های انرژی و تمامی محصولات و خدمات بر اساس قیمت منطقه ای و معادل دلاری آن و تبدیل به ریال به افراد پرداخت گردد.
به صورت مثال قیمت دستمزد یک کارگر یا کارمند در منطقه حاشیه خلیج فارس معادل ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار دلار است و قیمت هر لیتر بنزین نیز معادل ۸۰ سنت تا حدود یک دلار. در مدل کشتی شناور، کارمندان و کارگران دستمزد معادل دلاری به ریالی خود را به صورت ماهیانه و یا روزانه دریافت میکنند و از آن سو بنزین را هم به قیمت روز فوب خلیج فارس خریداری میکنند و به این صورت نوسانات دلار عملا هیچ تاثیری بر زندگی افراد در ایران ندارد.
با اجرای این روش عملا پتانسیل اقتصادی در این سو و آنسوی مرز صفر شده و قاچاق بنزین و دیگر محصولات نیز دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
لازم به ذکر است پیشنیاز اجرای این طرح حذف سوداگری و مفتخوارگی در بازار زمین و مسکن و ساختمان است که طرح آن قبلا توسط نویسنده به مراجع قانونگذاری و نیز دولت و ریاست جمهوری ارائه گردیده است.

*مدرس دانشگاه